fredag 30. mai 2014

Et lite spørsmål til deg!

Dagens blogg er egentlig et lite spørsmål til deg. Har du tenkt over at keramikk er en miljøvennlig løsning på mange ting? Det kan jo være en del som har tenkt på det?

Leste for en liten stund siden om farene ved å la vannflasker av plast ligge å bli varme i bilen. At noen bestanddeler smittet over i vannet i varmen.  Det var sporet slike stoffer i brystreftpasienter.

Plastflasker er jo i seg selv ikke særlig miljøvennlig uansett. I norge er vi ganske flinke til å pante. Men store miljøskader gjøres over hele verden- til lands og ikke minst til vanns, også her i norge, fra plastflasker. Så du videoen av magen på en dø fulg på en øy langt til havs som var full av plast og korker? Plasten blir ikke borte men blir til bittesmå biter som er det er store mengder av i sjøen.  Slik kunne jeg jo fortsette, men poenget mitt er at man bør tenke på alternativene.  Selv tenkte jeg på at jeg jammen skulle finne frem metallvannflasken min igjen. Så gjort som sagt- den hadde irret litt men det gikk jo å vaske bort. Da måtte jeg jo tenke på at kanskje jeg fikk i meg ett eller annet fra den også?

Monica Luni, i verkstedet har allerede begynt å produsere noen vannflasker i keramikk, og da var jo ikke veien lang til at det skulle selvfølgelig være en keramikkflaske jeg hadde- det er jeg jo egentlig litt programforpliket til! Så da var det jo jammen bra hun har laget noen! Nå skal jeg ta med vann hjemmefra, og slutte å kjøpe!

Vi bruker jo mye plast til å oppbevare mat i fryser og kjøleskap også. Lurer på om dette påvirker maten? Gode gamle norgesglass skal frem, og så skal jeg se etter keramiske produkter med gummistrikk eller andre løsninger. Det beste er jo at det finnes mye vakkert håndlaget som man både kan glede seg over til servering i tillegg til oppbevaring.

Kanskje du vil lage deg dine egne oppbevaringsprodukter? Eller se etter noen andres håndlagde produkter? Det er noe som jeg tror hever "hverdagsfølelsen" til nye høyder!

Monica holder sommerkurs i juli! Både på koselige frogner og vakre Jeløy! Et sommerkurs du aldrig glemmer! Her er linken til kurssiden: www.keramikkurs.no




Viser IMG512.jpg

2 kommentarer:

  1. Jeg jobber ute i hager om sommeren, og da blir plastflasker liggende i bilen veldig ekle. Jeg leste også om faren ved å drikke fra oppvarmede plastflasker, og gikk til innkjøp av en glassflaske fra IKEA, som jeg er veldig glad i :) Den holder vannet kjøligere og mye friskere også! Veldig bra om det kommer en serie keramiske oppbevaringsbeholdere på markedet.
    Thea :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott Thea! Nå endret jeg bildet til en av de siste flaskene Monica har laget. Ser nå at det var den med olje tut- men hun har noen med drikketut også. Vi skal ha marked 14 og 15 juni hvor hun skal selge litt forskjellig, og så er hun i ferd med å lage ny nettside so meg skal poste på bloggen her. Hun har masse spesielt og morsomt!

      Slett